keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

Palkkapäivä

Eilen koitti päivä jota olin pitkään jännityksellä odottanut. Minulla oli aamulla aika InBody kehonkoostumusmittauksen ja sen jälkeen kuntotestit Kadrin kanssa. Vaikka oma vaakani kertoi että painoa on lähtenyt jokunen kilo, niin ne kaikki muut lukemat kiinnostivat. Olen tehnyt painonpudotuksen ja terveemmän kehon eteen töitä kevään ja alkukesän ja tulokset olisivat minulle ikään kuin palkka. Minkälainen, se selviäisi pian.

Ennen kuin alan ruotimaan lukemia, haluan jakaa yleisfiiliksen kuluneista kuukausista.
Vaikka muutoksia elämäntapoihin on tullut melkoisesti, niin silti kokonaisfiilis on, että kaikki on kuitenkin käynyt aika helposti. Siis olenhan minä hikoillut pienen järven verran, sovitellut aikatauluja, kärvistellyt makeanhimossani ja kaikkea vastaavaa minkä voi asiaan ajatella liittyvän. Lihaksetkin ovat olleet enemmän kipeinä kuin ei. Siltikin viikko kerrallaan etenevä kunto-ohjelma ja selkeät ohjeet ruokavaliota varten tekivät asiasta yksinkertaisen. Sen kun noudatan päivä kerrallaan Kadrin ohjeita, niin se on siinä.

InBody-mittaus on yksinkertaista. Laitteen päällä seisotaan minuutti ja pian kone jo raksuttaa analyysiä mitä sinne nahan alle kätkeytyy. Tulosten aukilukemisen tekee ammattilainen, joka osaa oikeasti kertoa mitä lukemat tarkoittavat.

Olen oikein tyytyväinen pudonneisiin kiloihin. Tavoitteeksi (tähän kohtaan) olin asettanut yhden vaatekoon, ja sen saavutin. Pettynyt sen sijaan olin lihasten määrään. Vain sata grammaa lisää lihasta?! Kunnes se ammattilainen sitten selvensi minulle lukemia. Yleensä kun ihminen pudottaa painoa, hän menettää kolme rasvakiloa kohden myös yhden kilon lihasta. Minä sen sijaan en ollut menettänyt grammaakaan lihasta, vaan päinvastoin treenaamalla olin onnistunut lisäämään kehon lihasmassaa. Wau minä!!

Tässä näitä lukemia, jokaisen hikipisaran arvoisia.

Rasvaa kehossa -7 kg
Lihaksia + 100g
Viskeraalisen rasvan määrä pudonnut huomattavasti (oli 137,0 / nyt 116,2. Alle sadan pitäisi vielä päästä).
Kehon (ylävartalo/alavartalo) lievä epätasapaino korjaantunut.
Allilukema - huhtikuussa 11,2 cm, nyt 9,6 cm

Lisäksi kuntotestissä sain seuraavat lukemat:
(aikaa 30 sekuntia kuhunkin, vertailuna oma ikäryhmä ja sukupuoli)
- vatsalihakset - huhtikuussa 0, nyt 14. Eli lukema muuttui heikosta erinomaiseen!!!
- punnerruksia - huhtikuussa 4, nyt 9 (edelleen melko heikko, mutta suunta oikea)
- kyykyt, eli jalkojen kunto - huhtikuussa 8, nyt 18. Lukema on normaali tämän ikäisellä.

Verenpaine laski ylärajoilla olevasta normaaliin ja leposyke laski peräti 86:sta 66:een.

Vyötäröltäkin on sulanut 8 cm.


On selvää, etten olisi ilman ohjausta kyennyt näinkin pienessä ajassa saamaan aikaan noin merkittäviä muutoksia. Olisin ehkä saanut painoa pudotettua, sekin lyhytjänteisyyteni takia epävarmaa.

Parasta tässä on se, että en koe, että olisin luopunut näiden kuukausien aikana mistään. Muutokset eivät tarkoittaneetkaan kieltäytymistä kaikesta. Kuukausiin on mahtunut leffareissuja nameineen, muutaman kerran hampurilaisateria, makkaraakin olen grillannut ja syönyt kakkua juhlissa. Opin tavallaan uuden rytmin elää. Tavan, johon mahtuu herkkuja, nautiskelua, ajoittaista laiskottelua, liikunnan riemua, itsensä voittamista, uuden energian mukanaan tuomaa innostusta uusiin asioihin, itseluottamusta. Muun muassa :)

Ja nyt suositus, jonka ilolla annan.
Sopimuksemme Kadrin kassa päättyy heinäkuun lopussa. Olen jo päättänyt että otan kolmen kuukauden jatkosopimuksen, sellaisen kevyemmän seurantasopimuksen. Kadrilla on sopivasti auktoriteettiä, jotta tällainen minä osaan ja tiedän kaiken -persoona uskaltaa antaa ohjakset pois itseltään. Uskallus syntyy luottamuksesta häneen ammattilaisena. Löytyi vaihtoehto, ehdotus, jos en esimerkiksi rajoittuneen ruokavalioni takia kyennyt syömään suositusten mukaan, tai jos keho ei taipunut aluksi kaikkiin liikkeisiin. Jos kysyin jotain, sain vastauksen. Sain välillä myös tekstareita ja meiliä, pieniä juttuja jotka motivoivat ja muistuttivat ja jotka ennenkaikkea antoivat tukea. En ollut tässä hikihelvetissä yksin.
Jos tarvitset apua muutoksen käynnistämiseen, aloita täältä, ota yhteyttä Kadriin.


Illalla tietysti palkitsin itseni hyvästä tuloksesta. Väärin!!! Menin lenkille :) Mielihyvää nääs! Ehkä voisi palkita itseni myös uusilla lenkkareilla, nykyiset on puhkikulutetut.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti